U ovom tekstu ću pokušati da vam objasnim kako funckioniše Google aukcija, kako on rangira vaš oglas, šta su AdRank i Quality score i kako ih poboljšati.

Dakle, moram napomenuti da Google Ads nije klasična aukcija. Da jeste to slučaj, onda bi onaj ko je ponudio najviše uvek bio na prvoj poziciji, zatim onaj koji bi imao drugu najbolju ponudu ostvario drugu poziciju i tako dalje. Međutim to nije slučaj i upravo je tu šansa da se vi oglašavate protiv većih “igrača” i da vaš oglas bude ispred njihovih.

google ads aukcija

To u praksi znači da onaj koji je postavio najveću cenu po kliku, ne znači da će njegov oglas biti na prvoj poziciji, zato što Google ima algoritam po kom se obavlja ta aukcija. A u tom algoritmu ključnu ulogu igraju CPC (cena po kliku) i Quality Score, koji formiraju AdRank(rang oglasa).

 

 

Šta je Quality Score?

 

Najjednostavnije rečeno, Quality Score je pokazatelj u Google Ads-u koji određuje koliko je oglas relevantan i koristan za korisnike, za ljude koji traže nešto preko određene ključne reči.

On uzima u obzir relevantnost ključnih reči, odnos broja klikova na broj prikaza vašeg oglasa(CTR), relevantnost teksta u oglasu i kvalitet vaše veb strane, gde oglas vodi.

Drugim rečima, da l se vaš oglas i vaša veb stranica na koju vodi oglas, poklapaju sa onim što traži korisnik na Google pretraživaču. To je poenta celog Gugla, da korisniku pruži baš ono što traži. Ceo njegov poslovni proces i model se zasniva na tome.

To znači da što je vaš Quality Score veći, to donosi bolju poziciju oglasa za manji CPC. Nažalost, niko ne zna (osim zaposlenih u Google kompaniji) koliko svaki faktor ima značaj u algoritmu, ali se pretpostavlja da verovatno na veći Quality Score najviše utiče CTR(broj klikova u odnosu na broj prikaza oglasa – ako se oglas prikazao 100 puta a mi smo ostvarili 10 poseta, odnosno 10 klikova, naš CTR je 10%). Što i ima logike da ako veći broj ljudi klikne na vaš oglas, da to pokazuje da je on relevantan i koristan.

 

U vašem Google Ads nalogu možete pronaći metričku ocenu od 1 do 10 za vaš Quality Score, kao i još tri jako bitna pokazatelja koji utiču na Quality Score:

  1. Expected click-through rate – “Očekivani” CTR je Googleova procena verovatnoće koliko će klikova ostvariti oglas. Prilikom izračunavanja “očekivanog” CTR-a Google računa koliko je vaša ključna reč u prošlosti ostvarila klikova na osnovu te pozicije vašeg oglasa.
  2. Ad relevance – koliko se oglas podudara sa namerom koju neki korisnik traži preko određene ključne reči. To znači da ako stavite da se oglašavate za ključnu reč “vodoinstalater beograd” a na oglasu nudite usluge ličnog obezbeđenja, Ad relevance će biti jako nizak.
  3. Landing page experience – pokazuje koliko je vaša veb stranica na koju vodi oglas relevantna na ključne reči i sam oglas. Takođe pokazuje koliko je transparentna i jednostavna za korišenje posetioca. Dakle ako se oglašavate za vodoinstalatera vaša veb stranica treba da pruža podatke o uslugama koje nudite, mogućnost kontakta i treba biti prilagođena mobilnim uređajima(mobile responsive).

Svaki od ovih pokazatelja ima status above average, average ili below average.

 

Zaključak je da Quality Score jako utiče na CPC, ukoliko zadovoljavate ove parametre Google će vas nagraditi nižim CPC i boljom pozicijom.

 

BITNO!!! 

 

E sad ovo će zvučiti malo zbunjujuće ali ako vi stavite da je vaš CPC 10 dinara, ne mora da znači da će Google od vas po kliku uzeti toliko (rekao sam da ne može da uzme više od toga). Dakle Google može da naplati npr 7 dinara po kliku. Kako?

Google umesto da koristi vaš AdRank, on koristi AdRank prvog ispod vas. Dakle vaš stvari CPC se računa sledećom formulom:

Stvarni CPC = AdRank prvog ispod vas oglašivača / vaš Quality Score + 0,01RSD

 

Objasniću na primeru:

Vi ste postavili maksimalni CPC 4 dinara i vaš Quality Score je 9. Vaš AdRank će biti 36. Oglašivač odmah ispod vas je postavio maksimalni CPC 6 dinara i njegov Quality Score je 4, Google će mu dati AdRank 24. To znači da će vaš CPC iznositi 2,68 dinara, dakle manje od vašeg maksimalnog CPC-a koji iznosi 4 dinara.

 

 

Oglašivači Quality Score Max.CPC Ad Rank Pozicija oglasa
Vi 7 30 RSD 210 1
Oglašivač 1 5 20 RSD 100 4
Oglašivač 2 8 15 RSD 120 3
Oglašivač 3 4 40 RSD 160 2

 

Jako je važno da na osnovu ovoga što sam do sada napisao, shvatite da je Quality Score jako važan za vaš CPC i poziciju oglasa. Ono što je još važnije jeste da možete da utičete na sve te parametre i da popravite ukoliko su pokazatelji manji.

 

Zašto Google ads funkcioniše tako?

 

Odgovor je jako prost. Na ovaj način preko AdRank i Quality Score pokazateljima on sprečava da samo cena određuje poziciju oglasa i tako stvori ravnomernije uslove i mogućnosti za sve.

 

Kako poboljšati Quality Score?

 

Kao što sam već napomenuo, Quality Score zavisi od vas i ja bih vam preporučio da se fokusirate na poboljšanje one tri komponente koje sam već spomenuo.

To su Expected Click-Through Rate, Ad Relevance, Landing Page Experience.

 

  1.  U slučaju da je vaš Expected Click-Through Rate ispod proseka, moraćete obratiti pažnju na sam tekst oglasa i pokušate da preciznije i jasnije opišete  svoj proizvod ili uslugu. Moj savet jeste da eksperimentišete različitim akcijama, tzv call to action. I nikako da ne koristite one fraze 20% sniženja, besplatna dostava jer to čini većina oglašivača. Ne želite biti kao većina. Već da nađete nešto što će navesti posetioca da klikne na vaš oglas i poseti vaš sajt.
  2. Ukoliko želite da Ad Relevance popravite, obratite pažnju da tekst oglasa odgovara ključnim rečima za koje se oglašavate. Morate biti sigurni da vaš oglas odgovara upitima.
  3. Ako vam je Landing Page Experience ispod proseka, morate se postarati da vaša stranica na koju šaljete posetioce odgovara njihovim potrebama. Nemojte slati posetioce na početnu stranu i prepustiti njima da se kreću po vašem sajtu i traže ono što im je potrebno. Posetioci žele da u što manje klikova dođu do onoga što im je potrebno. Zatim neka dizajn i navigacija budu što jednostavniji za korišćenje. Ono na šta posebno treba obratiti pažnju jeste da sajt bude optimizovan za mobilne uređaje, jer sam siguran da će 80% posetioca dolaziti preko telefona.

 

 

Ukoliko poradite na ovim pokazateljima i popravite ih da budu svi above average, veoma brzo ćete uvideti da vam je CPC niži, a pozicija oglasa viša.

Ako imate neka pitanja, pišite u komentarima i rado ću vam odgovoriti na apsolutno svako postavljeno pitanje.